Het sectoraal akkoord in de bouwsector PC 124 van eind juni 2019 deed heel wat stof opwaaien.
Voornamelijk op het vlak van de mobiliteit en de daaraan gekoppelde mobiliteitsvergoeding.

De reden om dit in te voeren is nochtans vrij simpel.

Reistijden van medewerkers uit de bouwsector lopen stelselmatig op en de daaraan gekoppelde mobiliteitsvergoeding was volgens de belangengroepen in de bouwsector toe aan een herziening.

 

Oplopende reistijden

Dat de reistijden in de bouwsector oplopen is niet nieuw.

Steeds vaker zetten camionettes vol bouwvakkers vroeger aan en zijn ze pas laat op de avond terug op de stelplaats.
Dit heeft te maken met 2 redenen:

  1. Geografische verspreiding van werven
  2. Fileleed in België

Door de toegenomen concurrentie opereren bouwbedrijven verder van hun hoofdkantoor en staan ze bijgevolg langer in de file.

Oplossingen zoals hotelovernachtingen blijken niet voor alle bedrijven opportuun te zijn, dus was een aanpassing van de mobiliteitsvergoeding een must.

 

Aanpassing 1 mobiliteitsvergoeding 2019: 20% verhoging tarief passagiers

In het sectoraal akkoord was voorzien dat een passagier een verhoging van 20% op zijn mobiliteitsvergoeding zou ontvangen nadat het akkoord ondertekend werd door alle betrokken partijen waaronder de minister.

De vakbonden wensten echter niet te wachten op deze handtekening en vroegen om vanaf 1 december 2019 het bedrag van de mobiliteitsvergoeding voor de passagiers al op te trekken met 20%.

 

Aanpassing 2 mobiliteitsvergoeding 2019: chauffeur die alleen rijdt

Ook geldig vanaf 1 december 2019 is de nieuwe bepaling.
Die zegt dat een chauffeur die alleen rijdt een nieuw en specifiek barema krijgt.

Vroeger kreeg een chauffeur die alleen in het voertuig zat, een mobiliteitsvergoeding die gelijk stond aan een passagier.

Dankzij het nieuw akkoord krijgt hij of zij nu een eigen barema en verdient zo 5% meer mobiliteitsvergoeding (in vergelijking met passagier). 

 

Aanpassing 3 mobiliteitsvergoeding 2019: mobiliteitsdag

De grootste aanpassing is het invoeren van een mobiliteitsdag.

Arbeiders die op jaarbasis 43.000 km of meer afleggen hebben recht op een mobiliteitsdag.
Deze extra ‘vakantiedag’ moet wel uiterlijk tegen eind maart van het volgende jaar moet worden genomen.

 

Automatische software mobiliteitsvergoeding

We horen het jullie al denken, moeten wij nu werkelijk terug alles gaan aanpassen in onze Excel bestanden?

Wij hebben gelukkig de perfecte oplossing om van de mobiliteitsvergoeding bepalen kinderspel te maken.

Hoe we dat doen? Simpel, dankzij de installatie van een tracking systeem inclusief badgelezer in het voertuig.

Op die manier bepalen we haarfijn de afstanden en werkuren en maken alles klaar voor je sociaal secretariaat.

Wij zijn bovendien officiele partner van Bouwunie en zorgen bijgevolg dat alle barema’s perfect geïntegreerd zijn!

Bekijk onze oplossing rond tijdregistratie >

 

Mobiliteitsdag bepalen

Zelfs voor de mobiliteitsdag hebben we de perfecte oplossing.
Onze tellers houden alles haarfijn bij en geven je het perfecte overzicht.

 

Reeds klant en interesse? Contacteer ons!