Slapeloze nachten, koud zweet op de rug, klamme handen…

De woorden ‘sociale inspectie’ zorgen voor donkere wolken boven de hoofden van menig ondernemer. Ook al probeert men zoveel mogelijk in regel te zijn met de eisen van Vadertje Staat, toch zijn de wetgevingen vaak zo’n spinnenweb dat men makkelijk een fout kan maken.

Toch hoeft zo’n bezoek, of het nu verwacht of onverwacht is, niet noodzakelijk onaangenaam te zijn.

Seminarie Sociale inspectie

Om de werking en het doel van de sociale inspectie iets duidelijker te maken, sloegen we de handen in elkaar met Accuria en Denys Group.

Samen organiseerden we op 11 juni 2024 een seminarie rond de sociale inspectie.

Tijdens dit evenement belichtten we enerzijds de bevoegdheden, rechten en plichten van de inspectie, maar gaven we de aanwezigen ook raad en trucs om zo’n bezoek met glans te doorstaan.

Wie zijn Accuria en Denys Group?

Accuria is een sociaal secretariaat dat zich roemt om haar persoonlijke aanpak. Niet alleen voeren ze de nodige loonberekeningen uit, ze geven ook trainingen en kijken samen met klanten hoe men efficiënter kan (samen)werken.

Denys Group is een internationaal expert in de meest complexe bouwprojecten en infrastructuurwerken. Het wil als nichespeler innoveren in meerdere disciplines: water, energie, mobiliteit, restauratie, bouwkunde, speciale technieken en andere gespecialiseerde bouwtechnieken.

Wat is de sociale inspectie?

Wat doet zo’n sociale inspectie nu eigenlijk? Deze dienst oefent toezicht uit op de werkvloer, en dat vooral rond enkele specifieke onderwerpen. Dat zijn onder andere:

  • Tewerkstellen van buitenlandse werknemers.
  • Discriminatie op de werkvloer.
  • Taalwetgeving op de werkvloer.
    • Men controleert of de gebruikte taal tussen werkgever en -nemer in Vlaanderen wel degelijk Nederlands is.
  • Private arbeidsbemiddeling.
    • Men controleert uitzendarbeid, selectie en werving van werknemers.

De sociale inspectie kan hierbij op eigen initiatief controles uitvoeren of dat doen na een klacht of melding.

Mobiele tijdregistratie

Hoe kan je je nu het best voorbereiden op zo’n bezoek? We lichten in dit artikel al een tip van de sluier op.

Vaak gebeuren er overtredingen door slordigheden of een vergetelheid. Kortom: een menselijke fout.

In deze tijden van doorgedreven digitalisatie is dat echter een makkelijk te voorkomen probleem. Neem nu de mobiele tijdregistratie van GeoDynamics.

Met deze oplossing kunnen werknemers zich makkelijk aanmelden als ze de werf betreden. Dat kan met behulp van een badge en badgelezer in het bedrijfsvoertuig, of zelfs via een app op de smartphone.

Zo weet jij als werkgever steeds wie waar aan het werk is, en kan je met enkele klikken een overzichtelijke lijst genereren met daarop onder andere de gewerkte uren en verplaatsingen met het bedrijfsvoertuig.

Nieuwsgierig, maar kan je niet wachten tot het volgende seminarie? Geen probleem!

Leg ons gerust jouw problemen voor of vraag vrijblijvend een demo aan.