In het najaar organiseert Bouwunie samen met haar partners het evenement ‘De Digitale Aannemer’. Om na te gaan hoezeer het onderwerp ‘digitalisatie’ leeft bij haar leden, stuurde Bouwunie daarom een digitale enquête naar haar aannemers.

De resultaten zijn duidelijk: de bouwwereld heeft de eerste stappen gezet naar een digitale omgeving, maar heeft nog een lange weg te gaan.

Bezoek de website van De Digitale Aannemer >

 

Digitalisatie in de bouw

Voor de bekendste digitale toepassingen, zijn de cijfers dan ook erg hoog. Het gaat om soft-, en hardware die we ook als particulieren (dagelijks) gebruiken. Denk maar aan e-mail, smartphones en sociale media.

Zo gebruikt 99% van de ondervraagden e-mail om met de klanten te communiceren, terwijl 59% zelfs Whatsapp of Messenger gebruikt. 42% is aanwezig op sociale media en gebruikt die platformen om zijn bedrijf of zijn producten aan te prijzen.

 

Digitale revolutie in de administratie

Ook op het gebied van administratie schakelen de meeste bedrijven over naar een digitale aanpak.

Facturen en prijsoffertes worden door ongeveer drie kwart van de ondervraagden digitaal opgemaakt.

66% doet ook de boekhouding digitaal, via de laptop of computer.

 

Werk aan de digitale winkel

De neuzen staan dus in dezelfde richting. Ondernemers zien het nut in van een digitale werkwijze om administratie en communicatie sneller en efficiënter te laten gaan. Toch is dit slechts het neusje van de zalm.

Een bouwonderneming bestaat namelijk uit veel meer.

65% van de ondervraagden gebruikt nog steeds papieren werkbonnen. 68% doet de tijdregistratie nog steeds niet digitaal. Maar liefst 82% doet nog aan manueel stockbeheer.

Terwijl een kleine groep van ondernemers steeds meer voorsprong neemt op de concullega’s blijven deze ondernemers elke week uren verliezen aan onnodig manueel werk. Bovendien ligt ook de foutenmarge een pak hoger indien men deze gegevens niet automatisch of digitaal invoert.

 

GeoDynamics: koploper in digitale tijdregistratie

Toch zijn er ook oplossingen voor deze onderdelen voorhanden. GeoDynamics is reeds jarenlang partner van Bouwunie en digitaliseert de werkbriefjes en tijdregistratie bij meer dan 3000 bouwondernemingen. We zorgen ervoor dat de administratieve diensten van deze bedrijven 1 uur tijd per week, per werknemer uitsparen.

We zijn ook koploper op het gebied van track-and-trace. Hierbij houden we in real time het overzicht op het wagenpark van de klant, en kunnen we door tags perfect weten waar welk werktuig zich bevindt.

Op de koop toe hebben we met onze 15 jaar ervaring een pak knowhow die we met plezier met onze klanten delen.

En jij? Hoe ver sta jij met de digitalisering van je bedrijf? Treuzel niet en neem contact met ons op voor een vrijblijvende demo.