Een klein jaar geleden stond de bouwwereld even op zijn kop.
Toen werd immers de startdatum voor de verplichte aanwezigheidsregistratie of Check-In-At-Work meegedeeld.
Vanaf 1 april zouden arbeiders die een onroerende activiteit uitvoeren op een werf met een waarde van minimaal 800.000 500.000 euro (update 1 maart 2016) zich moeten registreren.
Vanaf 1 maart 2016 besliste de rsz om een versnelling hoger te schakelen om de aanwezigheidsregistratie 500.000 euro verplichting in te voeren.
Elke arbeider zijn Check-In-At-Work
De wetgeving was quasi voor iedereen in de bouwsector van toepassing.
Gaande van metsers tot zelfstandigen en veiligheidscoördinatoren.
Enkel bepaalde beroepen moeten zich niet registreren.
Hoe registreren voor Check-In-At-Work
De RSZ bedacht een aantal manieren waarop arbeiders zich kunnen registreren voor de Check-In-At-Work.
- Zo stelden ze een speciaal portaal open waarop mensen zich kunnen registeren alvorens ze aan het werk gaan.
- Een andere manier om te voldoen aan de Check-In-At-Work is via een mobiele website, die toegankelijk is via smartphone en tablet.
- Als laatste kan er op een grote werf ook een gateway geplaatst worden waarop alle medewerkers zich kunnen registreren.
Maar daarnaast stelde de RSZ zijn systemen open zodat bedrijven zelf eenvoudige oplossingen kunnen bedenken voor de Check-In-At-Work.
Onze oplossing voor Check-In-At-Work
Wij waren één van de eerste bedrijven die een oplossing bedachten om de Check-In-At-Work quasi te automatiseren.
In samenspraak met onze ruim 2.400 klanten hebben we niet minder dan 8 innovatieve oplossingen ontwikkeld om de Check-In-At-Work te automatiseren.
Tot op heden zijn reeds meer dan 400 bedrijven uitgerust met 1 of meerdere van onze oplossingen en zij vertegenwoordigen ruim 50.000 geregistreerde medewerkers.
Onze oplossingen voor de Check-In-At-Work zijn daarenboven heel onderaannemer-vriendelijk waardoor er per gebruiker tot 12 onderaannemers aangesloten zijn.
Construbadge
Na de Check-In-At-Work werd ook in oktober de befaamde Construbadge gelanceerd.
Deze badge is een initiatief van de bouwsector en wil op deze manier een visueel controlemiddel hebben op de werven.
Op die manier heeft men naast de Check-In-At-Work een ander middel dat kan helpen in de strijd tegen de sociale fraude en oneerlijke concurrentie.
Omdat deze badge alle noodzakelijke gegevens bevat om te voldoen aan de Check-In-At-Work, kan het ook gebruikt worden als registratiemiddel.
Momenteel is er enkel een badge voorzien voor de bouwsector maar ook de metaalsector krijgt binnenkort zijn eigen badge genaamd Metabadge.
Er is sprake dat de elektrosector ook een badge zal krijgen.
Deze nieuwe badges zullen ook gebruikt kunnen worden als Check-In-At-Work.
De regering besliste in juli 2015 dat de Construbadge verplicht is voor Belgische en buitenlandse werknemers.
Ontdek de regelgeving rond de Construbadge >
Een jaar verder
Nadat de wetgeving rond de Check-In-At-Work officieel van start ging op 1 april 2014, zijn we ondertussen al een klein jaar verder.
In dit jaar is er al heel veel gebeurd en met name de kleine lettertjes en onduidelijkheden in de wetgeving zijn weggewerkt.
Na een proefperiode van 6 maanden waarin bedrijven op zoek konden gaan naar hun ideale oplossing voor de Check-In-At-Work, werd de datum waarop boetes konden vallen eerst verlengd naar 1 oktober en daarna naar 1 januari.
Nu zitten we al een paar maanden ver in het nieuwe jaar en ondertussen is de wetgeving goed van start gegaan en gaat de sociale inspectie op zoek naar inbreuken.
Volgens de RSZ worden er dagelijks meer dan 100.000 registraties uitgevoerd maar blijft het grote pijnpunt het feit dat bedrijven alle werknemers registreren op al hun werven.
Dit is niet de bedoeling en zorgt ervoor dat de controleurs deze bedrijven vaak aanzien als mogelijk, en vaak onterecht als frauduleus.
Het merendeel van de bedrijven uit de bouwsector zijn ondertussen al vertrouwd met de Check-In-At-Work of werken al geautomatiseerd met onze oplossingen.