GeoDynamics maakt bouwwerfadministratie efficiënter met met machine learning

 

De laatste maanden komen er met de regelmaat van de klok verhalen naar buiten over wantoestanden en sociale uitbuiting op bouwwerven.

Een werf in de bouw is vaak een onoverzichtelijke mengelmoes van bedrijven en personen uit zowel binnen- als buitenland.

Dat is vooral een grote uitdaging wanneer we het hebben over de vele wettelijke verplichtingen zoals verblijfs- en werkvergunningen voor buitenlandse werknemers.
Met behulp van machine learning ontwikkelde het West-Vlaamse bedrijf GeoDynamics daarom één centraal platform voor de uitwisseling van deze documenten.

 

Nieuw platform GeoDynamics

Het nieuwe platform van GeoDynamics zorgt ervoor dat de hoofdaannemer te allen tijde een actueel overzicht heeft op wie er allemaal op de werf actief is.

Door middel van een gestructureerde en geautomatiseerde lijst met de verschillende aan- en onderaannemers genereert het platform een overzicht van de verplichte documenten.

De hoofdaannemer, die eindverantwoordelijke blijft, heeft zo een pak minder zorgen.
Zo weet hij steeds wie van welk bedrijf waar aan het werk is, en kunnen de onderaannemers zelf hun verplichte documenten opladen.

“Wanneer werknemers een werf betreden, kunnen ze zich zeer eenvoudig aanmelden dankzij ons systeem.” zegt Stijn Stragier, medeoprichter en managing partner van GeoDynamics.

“Het nieuwe platform maakt de efficiënte uitwisseling tussen aannemers mogelijk en wordt voortdurend verbeterd door middel van machine learning. Het zorgt ervoor dat de hoofdaannemer op elk moment een actueel overzicht heeft van wie er op de werf actief is en of zij beschikken over de nodige wettelijke verplichtingen.”

 

Makkelijk registreren van buitenlandse werknemers

Ook Alheembouw, een bouwbedrijf uit Staden, gebruikt het platform.

Aanwezigheidsregistratie gebeurt aan de hand van het rijksregisternummer”, weet An Vandenbulcke, preventieadviseur van Alheembouw. “Natuurlijk hebben buitenlandse werknemers dit niet. Zij moeten een Limosa-1-meldingsbewijs aanvragen aan de Belgische Sociale Zekerheid. Het nummer in dit document kan vervolgens gebruikt worden voor de Checkinatwork.”

Heel wat manueel werk dus waar fouten bij gemaakt kunnen worden.

Stijn Stragier: “We voegden een module toe aan ons systeem waardoor iedereen, of dat nu hoofd- of onderaannemer is, het meldingsbewijs kan doorsturen naar een centraal punt. De software leest het document en capteert de benodigde nummers voor de aanwezigheidsregistratie. Zo hoeft er niks meer manueel overgetypt te worden. Het platform houdt bovendien het document bij waardoor steeds het juiste Limosa-nummer gebruikt wordt, ook al is het document verlopen.”

Bekijk de volledige reportage op de website van Kanaal Z. >