Honderdtwintig oldtimers zullen online te volgen zijn tijdens de jubileumeditie van de Tour Amical; een zesdaagse pleziertocht door Spanje.
De Belgische softwarefirma GeoDynamics zal de Bentleys, Porsches en de andere deelnemende wagens van minstens vijfentwintig jaar oud dit weekend in Brasschaat uitrusten met een zogenaamd track & trace-systeem.
Daarmee zijn ze vanaf woensdag 8 tot dinsdag 14 mei via een website in realtime te volgen voor de organisatoren, familie, vrienden, kennissen en het grote publiek.
Een van de chauffeurs in de Tour Amical is sterrenchef Wout Bru.
Blackbox
GeoDynamics uit Kortrijk zal dit jaar voor het eerst elk van de honderdtwintig oldtimers in de Tour Amical uitrusten met zijn blackbox.
Dat is een apparaatje met ingebouwde gps- en gsm-functies.
De blackbox meet de snelheid, de reëel afgelegde weg, de gereden tijd, de tijd dat de auto’s stilstaan en hun actuele positie.
De blackbox stuurt die gegevens naar de servers in het datacenter van GeoDynamics.
Van daar komen ze in realtime op de website van Tour Amical.
Daar kan iedereen tijdens de Tour Amical elke auto volgen op een gewone en een satellietkaart.
De locatiebepaling is nuttig wanneer een auto pech heeft of gestolen zou worden tijdens de Tour Amical.
De Tour Amical vindt dit jaar voor de tiende keer plaats. Het is een tocht die start en eindigt in Zaragoza en onderweg Valladolid, Madrid en Valencia aandoet.
De chauffeurs en hun copiloten, goed voor 240 deelnemers, maken een rallytocht te midden van mooie landschappen in het Spaanse binnenland.
Een van de oudste deelnemende wagens in deze Tour Amical is een Lagonda uit 1934. De jongste is een Porsche 911 Targa uit 1988.
De blikvangers zijn onder andere vier Bentleys die gemaakt zijn tussen 1938 en 1949.
De auto’s in deze Tour Amical zijn in vier groepen ingedeeld.
Afhankelijk van hun reeks leggen ze op zes dagen tussen de 1.600 en de 2.000 kilometer af.
Volg hier de wagens in realtime >
TSD-rally
De Tour Amical is een zogenaamde TSD-rally. TSD staat voor Time Speed Distance.
De bedoeling bij dat soort rally’s is dat de wagens een afgesproken gemiddelde snelheid proberen te rijden.
Rijden ze sneller of trager, dan krijgen ze strafpunten.
De snelheid wordt gemeten op bepaalde punten langsheen het parcours.
GeoDynamics heeft voor een van de vier groepen een systeem bedacht waardoor manuele metingen langs het parcours overbodig worden.
“We werken met virtuele punten waarop onze blackbox een extra meting doet”, zegt managing partner Stijn Stragier van GeoDynamics. “Op die manier wordt de gemiddelde snelheid tot op de meter nauwkeurig geregistreerd en zijn de organisatoren niet meer afhankelijk van manuele metingen, wat natuurlijk veel tijd bespaart voor de organisatie van de Tour Amical.”
“We hebben een ruime ervaring in het plaatsen van track & trace-systemen”, aldus nog Stragier. “Zo garanderen we een feilloze werking van onze software en een professionele installatie met respect voor de bolides.
Er is ook iemand van ons ter plaatse in Spanje voor als er iets fout zou gaan.”
De firma rustte eerder al de deelnemende auto’s aan de Geko Ypres Rally uit met zijn track & trace-systeem.
Dat gebeurde om de veiligheid te bevorderen. De blackbox neemt daar de rol van de gele vlag over om een ongeluk of gevaar op het parcours te signaleren.
Mede door dat systeem werden de organisatoren van de Geko Ypres Rally bekroond met de prijs voor de beste organisatie van het Europees Rallykampioenschap 2012.