Tijdens de vernieuwde 6 uren van Kortrijk zal voor het eerst gebruik gemaakt worden van het rally tracking systeem van GeoDynamics.

Alle veiligheidswagens (CC – VC – 000 – 00 – 0 – B – Snelle Interventie 1 – SI2) worden namelijk uitgerust met het traceringssysteem.

Dankzij deze gps met ingebouwde simkaart worden alle posities van de wagens geregistreerd en in realtime doorgestuurd naar de beveiligde servers van GeoDynamics.
De organisatie kan daarna deze posities raadplegen op elke computer, smartphone of tablet.

Ook zullen enkele deelnemers voorzien worden van een primeur van het Kortrijks track and trace bedrijf.

Zij zullen immers rondrijden met een speciale smartphone die hen niet enkel volgt, maar hen ook kan verwittigen voor gevaar of obstakels op het parcours.

Bezoek de website van de Zes Uur van Kortrijk >

Veiligheidswagens

Veiligheid is een hot item in de rally wereld en ook de organisatie van de 6 uren van Kortrijk spaart kosten noch moeite om de veiligheid van de vele marshalls, teams en toeschouwers te garanderen.

Het GPS-volgsysteem zal dus opnieuw van groot belang zijn om alle veiligheidswagens tijdig op de juiste plaats te krijgen.

Ook tijdens de dringende medische interventies, los van de rally, zal het aanrijden en de continue begeleiding tot op de plaats van het incident zorgen voor minder stress bij de organisatie.

Primeur

Ook heeft het Kortrijks bedrijf een primeur in petto.
Zo zullen enkele deelnemers uitgerust worden met een nieuw product van GeoDynamics.

Dankzij een speciale smartphone kunnen de organisatoren niet enkel in real time de exacte locatie van de deelnemers bepalen, ze kunnen ook de rijders verwittigen voor gevaar of obstakels dankzij een elektronische gele vlag binnen de applicatie.

Er zit ook een noodknop in de smartphone waardoor de rijders zeer snel kunnen aangeven als ze medische assistentie nodig hebben of in een incident verwikkeld zijn.

De computers geven dan automatisch aan waar de rijders zich bevinden en zo kan de interventie op gang gezet worden.

Werking

De ingebouwde track and trace systemen en smartphones zijn voorzien van een gps- en gsm-functie.
Terwijl de gps haarfijn de posities registreert, stuurt de gsm antenne deze gegevens door via gprs.

Deze posities worden daarna weergeven in de software waar het parcours minutieus werd in gekopieerd.
Het icoontje dat de wagen identificeert geeft de snelheid van de wagen aan en de gevolgde richting.

Bij verlies van het GPS-signaal krijgt de leiding een oranje alarm te zien en wanneer een wagen 30″ stil staat op een proef, geeft het systeem automatisch een rode verwittiging.

Na 60″ stilstand op een proef, geeft het systeem een knipperend rood alarm en weet de organisatie dat er iets fout is.

De deelnemer die een probleem heeft, kan zelf ook de wedstrijdleiding verwittigen over zijn situatie via twee knoppen op de smartphone.
De groene en rode knop corresponderen respectievelijk met de signalen OK en SOS in de traditionele en internationaal erkende roadbooks.

Het Nieuwsblad

Dit nieuws ging natuurlijk niet onopgemerkt voorbij.
Ook Het Nieuwsblad pikte dit nieuws op.

Lees het artikel hier >