De coronacrisis slaat hard toe.
Eén van de sectoren die het zwaar te verduren hebben, is de horeca.
Sinds maart zijn het merendeel van deze zaken gesloten en moeten ze met de nodige creativiteit het hoofd boven water houden.
Zo is thuislevering één van de enige manieren waarop restaurants nog maaltijden kunnen verkopen.
GeoDynamics besloot hen hierbij te steunen en geeft deze organisaties draagbare track & trace systemen voor hun thuisbezorgers.
Real-time locatieweergave
Medeoprichter en managing partner Stijn Stragier: “De frontlinie van de strijd tegen het coronavirus ligt in ziekenhuizen.
Aangezien ikzelf geen medische achtergrond heb, kon ik daar niet helpen. Toch is er nog een strijdtoneel: het economische.”
Stragier besloot om de specialisatie van zijn eigen bedrijf GeoDynamics in te zetten: track & trace. “Het systeem is eigenlijk erg eenvoudig. Via een klein toestelletje dat we in de auto installeren kan je het voertuig te allen tijde volgen.
Werknemers van bedrijven hoeven daardoor geen werkuren meer in te geven en bedrijven weten steeds waar hun voertuigen zijn en hoeveel kilometers ze gereden hebben. Dat brengt enorme voordelen, vooral op het gebied van efficiëntie.”
Die technologie blijkt ook een grote meerwaarde voor de restaurants die nu massaal op levering aan huis inzetten. “Elk restaurant krijgt enkele draagbare tracers.
Deze registreren elke 15 seconden de positie en geven dit door aan onze centrale servers.
Voor elk restaurant bouwen wij een eigen website waarop je dan de exacte locatie van de bezorger kan zien”, weet Stragier.
Klanten kunnen hun bestelde maaltijd tot op de meter volgen
Het track & trace verhaal bleek een schot in de roos voor deze restaurants.
Pedro De Clercq, zaakvoerder van De Lanteirne in Westende: “Bij grotere bezorgers zoals bpost en Deliveroo kan je al opvolgen waar de thuisbezorgers zich bevinden.
Wij, als kleinere restaurants, hebben die technologie jammer genoeg niet.
Dat we nu, met hulp van GeoDynamics toch aan onze klanten deze service kunnen bieden is een zeer welkome extra.
Het geeft mensen die niet gewend zijn om thuis te laten leveren de geruststelling dat hun lekkere maaltijd wel degelijk op komst is.”
De wereld na corona
Stijn Stragier: “We hebben al enkele restaurants met een track & trace systeem voorzien maar willen dit graag verder uitrollen naar andere horeca-etablissementen.
Toch hoop ik dat onze hulp in de toekomst niet meer nodig zal zijn en dat we snel terug in de restaurants zelf gezellig kunnen tafelen.”