Patrick Snijers, Belgisch en Europees rallykampioen neemt voortouw met Geodynamics track and trace systeem tijdens Rallye Monte Carlo Historique.

4 rally teams en hun assistentiewagens volgen zijn spoor

De Rally van Monte Carlo is een van de oudste en beroemdste rally’s ter wereld.
De eerste editie vond plaats in 1911.

De Rallye Monte Carlo Historique is een speciale editie van de rally voor wagens van 1955 tot 1980.

Deze veeleisende winterrally start net zoals vroeger in diverse steden in Europa (Glasgow, Kopenhagen, Stockholm, Bad Homburg, Reims en Barcelona) en eindigt in Monte Carlo. De rally telt veel klassementsproeven over smalle bergweggetjes met een groot aantal haarspeldbochten.

Bezoek de website van Rally van Monte Carlo >

Patrick Snijers en Roel Geraerts 

Patrick Snijers en Roel Geraerts gaan de weg verkennen van deze 20ste editie “Rallye Monte Carlo Historique” voor 4 Belgische deelnemers.

Snijers, 7voudig Belgisch kampioen en Europees rallykampioen, is uitermate goed geplaatst om als ijs-spion (ouvreur) deze taak tot een goed einde te brengen. Snijers, als ‘Monte Carlo’ veteraan, samen met Roel Geraerts geven de kritische weg- en weersomstandigheden door aan 4 Belgische teams en hun assistentie wagens.

Track and trace

Dankzij het track and trace systeem van Geodynamics gaan in realtime deze 10 voertuigen tijdens de Rallye Monte Carlo Historique voortdurend zicht op elkaars locatie hebben.

Geodynamics’ GPS systeem biedt een logistieke troef indien één van de 4 rallywagens onverhoopt dringend assistentie zou nodig hebben.

De assistentiewagens kunnen onderling –on the GPS spot- beslissen hoe de wagen het snelst kan bediend worden.
Eén blik op je smartphone zal onmiddellijk duidelijkheid scheppen in de situatie.

De Assistentievoertuigen mogen de wegen die deel uitmaken van de proeven zelf niet berijden, en dienen alternatieve en parallelle wegen te zoeken.

De Geodynamics’ trackers maken dit veel eenvoudiger voor piloot en copiloot om hun assistentieteam op te snorren; ze kennen immers van elkaar details zoals de afgelegde weg en stoptijden.

Online volgen

Ook voor de vele supporters is het nu mogelijk om online de teams te volgen: Stoffel Mulier en copiloot Chris Goris rijden met een Volvo Amazon 123GT uit 1967. Het is hun tweede deelname.

Vorig jaar haalde Michel Decremer en Yannick Albert de 4de plaats met een Opel Ascona 400.
Het spreekt voor zich dat ze dit jaar dromen van een podiumplaats.

Michel Decremer heeft dan ook al verscheidene keren deelgenomen aan de Rally Monte Carlo Historique.
Pat Lambert heeft er niet minder dan 18 edities op zitten en vormt dit jaar een team met Anna Sylvan.
Pat rijdt met een bijzonder zeldzame en blitse Fiat Moretti en verdient daarvoor alleen al een prijs.

Last but not least is er Kurt Deklerck en Steven Vyncke, aanstormend jong geweld, in een Porsche 914 in de begeerde 6cylinder uitvoering: Zij mikken, en maken ook kans, op een mooie plaats.

Gps Trackers

Eén ding staat buiten kijf: De GPS tracker van Geodynamics laat toe om in optimale omstandigheden en veiligheid de 14 proeven, verspreid over 5 dagen én nachten, af te leggen.

Wie weet halen deze teams hierdoor een Belgische teamprijs binnen of de ‘coupe des dames’. 

Samenkomen in Reims met de andere Belgen doen Stoffel Mulier en Chris Goris met hun Volvo 123GT op donderdag 25 januari. Vrijdagavond, in het centrum van Reims, wordt de officiële start gegeven onder grote publieke belangstelling. De rally zal zijn apotheose kennen tijdens de nacht van dinsdag op woensdag op het hoogste punt van de laatste klassementsproef:  de bijna 1900 meter hoge “Col de Turini”, waar zich ieder jaar een massa mensen verzamelt om de rijders voorbij te zien komen.

Autosalon

Eén van de wagens, de Volvo Amazon 123GT die zal deelnemen aan de Rallye Monte Carlo Historique kan je zien op de Volvo stand van het Autosalon Brussel op vrijdag 13 januari.